تبلیغات
شاهرود نامه - امیدواریم که به جناب جلالی برنخورد!

یکی از اصول اساسی اقتصاددانان این است که منابع کمیاب می‌باشند. این بدان معناست که هرگاه ما تصمیم به استفاده از یک منبع می‌گیریم، در واقع ما از فرصت استفاده کردن از آن منبع در جایی دیگر و به شکلی دیگر، چشم پوشی کرده‌ایم. حال این منبع می تواند سرمایه، نیروی انسانی و حتی اعتبار اجتماعی و موقعیت مدیریتی باشد. که این مطلب آخر یعنی اعتبار مدیریتی مورد بحث ماست.


 این موضوع به کرات در زندگی روزمره ما قابل مشاهده است، جایی که ما دائماً در حال تصمیم‌گیری هستیم که با درآمد و زمان محدود خودمان چه کاری انجام دهیم. آیا باید به سینما برویم و یا برای امتحان هفته آینده خود مطالعه کنیم؟ آیا باید به شهر x سفر کنیم یا یک ماشین بخریم؟ آیا باید ادامه تحصیل بدهیم یا بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه وارد بازار کار شویم؟ در هر کدام از این موارد، در واقع هر انتخاب فرصت انجام دادن کار دیگر را از ما می‌گیرد. این امر در اقتصاد هزینه فرصت یا هزینه فرصت از دست رفته نامیده می شود.(opportunity cost)

نکته ای که نگارنده را به نگارش این سطور واداشت ملاحظه مصاحبه ای از دکتر جلالی بود پیرامون داستان تکراری باز افتتاح فرودگاه شاهرود.

در این خصوص بیان چند نکته ضروری به نظر می رسد.

 اول اینکه برای مردمان یک شهر کارمندی و با اکثریت قشر متوسط سفر با هواپیما چه توجیهی می تواند داشته باشد؟ آیا جناب دکتر جلالی اگر سطح درآمدی همسان سایر مردم شاهرود داشتند باز هم نظرشان در مورد سفر با هواپیما همین بود که :  (هیچ بهانه‌ای برای عدم استفاده از فرودگاه وجود ندارد.

نکته دوم اینکه برفرض ما مردم شاهرود را مردمی مرفه بدانیم که خوشی زیر دلشان رازده و اصطلاحا از پرداخت پول بلیط هواپیما ککشان هم نمیگزد ، با این حال باز هم در جایی که تقریبا بهترین و راحتترین قطارهای ایران در مسیر تهران- مشهد تردد می نمایند و خوشبختانه یا متاسفانه شاهرود هم در همین مسیر واقع گردیده و اکثریت غریب به اتفاق این قطار ها هم در این شهر مسافر پیاده و سوار می نمایند کدام عقل سلیمی مسافرت کم دردسر و کم خطر با قطار را به مسافرت با هواپیماهای فرسوده و پرخطر خطوط هوایی داخلی ترجیح نمی دهد؟

نکته سوم و از همه مهمتر اینکه چرا جناب دکتر جلالی از نفوذ بالای خود در مدیریت کشوری در عرصه هایی که شاهرود واقعا به آن نیازمند است استفاده نمی کنند؟ از زمانی که به یاد دارم در طول دوران قریب به 14 ساله نمایندگی ایشان فرودگاه شاهرود بارها با تلاشهای جناب دکتر افتتاح و پس از مدت اندکی به دلیل زیان ده بودن تعطیل گشته است. حال اینکه ایشان می توانست زمان و هزینه و آبرو و اعتباری را که برای این کار به جد عبث صرف نمود در جهت هدایت طرح های توسعه ای و کارخانجات مولد و کار آفرین به شهرستان هزینه نماید. اگر به قضیه خوشبینانه نگاه کرده و دفعات این افتتاح و تعطیلی ها را فقط 2 بار بدانیم به نتیجه میرسیم که اگر جناب جلالی فقط انرژی همین دو مرتبه را در راستای حفظ و حراست پروژه ای همانند خودروسازی می نمود شاید الان در شاهرود تحصیل کرده بیکاری نمی دیدیم.

اکنون هم عاجزانه از ایشان خواهشمندیم که اگر در زمینه فرودگاه شاهرود تلاشی می نمایند فقط محدود به پروازهای عتبات و حج باشد چرا که این دو مورد هم تنها به دلیل اجباری بودن برای زائران می تواند نتیجه بخش باشد و حتی زائران شهرستانهای همسایه را هم جذب نماید. والا پرواز کیش و تهران و مشهد از همین الان محکوم به شکست و زیان است.

در پایان امیدواریم که جناب استاد جلالی از جسارت و کباده علم و فضل کشیدن شاگردان کوچکش چیزی به دل نگرفته و این چند خط را مشورت یک برادر دینی بدانند از باب : پاداشهای خدایی بهتر و جاودانتر است برای آنان که پذیرای دعوت پروردگار خود شدند ، و نماز را بر پا داشتند ، و کارشان بنا بر مشورت میان ایشان است (سوره شوری آیه ۳۸)



تاریخ : سه شنبه 17 تیر 1393 | 02:15 ب.ظ | نویسنده : | نظرات
.: Weblog Themes By BlackSkin :.